Pepeling Semar keur Hirup jeung Kahirupan Sapopoe

Pepeling Semar Tentang Hirup jeung Kahirupan Sapopoé

2 Dilihat

SUNDAPEDIA.COM, Sampurasun! Bagi para penggemar wayang golek tentu sudah tidak asing lagi dengan tokoh Semar Badranaya. Semar adalah salah seorang tokoh cerita Mahabrata yang mengabdi pada para Pandawa. Semar juga suka disebut Lurah Semar Kudapawana.

Dalam cerita wayang golek, Semar Badrayana memiliki tiga putra, yakni Astrajingga (cépot), Dawala, dan Gareng.

Di bawah ini potongan pepatah atau pépéling Semar tentang hirup jeung kahirupan sapopoé. Piwuruk Semar ini dikutip dari pagelaran wayang golek Giri Harja 3 dalang Alm. Asep Sunandar Sunarya.

Buat pembaca yang tidak atau belum paham bahasa Sunda, pada setiap paragraf sudah disediakan terjemahannya.

Pépéling Semar keur Hirup jeung Kahirupan Sapopoé

Kieu deuleu ucu! Saperkara déwék téh sono. Kaduana ti éta memang ieu teh aya hal-hal anu baris ditepikeun wé, anu baris dipadungdengkeun ngeunaan hirup jeung kahirupan urang sapopoé.

Begini nak! Pertama, saya ini kangen. Keduanya ada hal-hal yang akan disampaikan, yang akan diperbincangkan tentang hidup dan kehidupan sehari-hari.

Naon sabab? Heu da urang téh lain asli penduduk Tumaritis, sanajan ngaku jelema penduduk di dieu, lembur di dieu padahal aslina mah urang téh ti ahérat. Boh ngaku urang Cikonéng Bojongsoang, tetep wé bakal mulang ka asalna.

Apa sebabnya? Karena kita bukan penduduk Tumaritis, meskipun mengaku penduduk di sini, kampung di sini, padahal aslinya kita dari akhirat. Baik mengaku orang Cikoneng Bojongsoang, tetap saja akan kembali ke asalnya.

Cirina naon? Ieu wujud ditungtut ku waktu, awak diala ku mangsa, diri diciwitan wanci. Dina harti urang saréréa kumelendang di alam dunya téh hiji waktu mah bakal pinanggih jeung poé ahir, anu ngandung harti poé pamungkas, raga ditinggalkeun nyawa. Heueuh maot pingaraneunana.

Cirinya apa? Wujud ini terus dikurangi oleh waktu. Dalam artian kita semua yang hidup di dunia ini suatu saat akan bertemu dengan hari akhir, raga ditinggalkan nyawa. Iya mati namanya.

Tah dina lebah dieu, balik wé kana poko. Yén urang sakalu manusa anu hirup di alam dunya téh, sabenerna mah ucu! ngabogaan pancén ti nu kagungan urang, ti nu murbéng alam.

Nah, kembali ke inti. Bahwa kita selaku manusia yang hidup di dunia, sebetulnya nak! memiliki tugas dari yang memiliki kita, dari Yang Maha Kuasa.

Teu aya kajaba, lamun nyokot kana katerangan yén Pangéran moal pati-pati ngayakeun jin jeung manusa lian ti pikeun ngabdi ka anjeun-Na, pikeun ibadah ka anjeun-Na.

Tidak terkecuali, jika mengambil dari keterangan bahwa tidak semata-mata Tuhan menciptakan jin dan manusia kecuali untuk mengabdi kepada-Nya, untuk beribadah kepada-Nya.

Ari nu disebut ibadah téh migawé pagawéan, anu éta pagawéan téh luyu jeung skénariona, jeung éta pagawéan téh bakal ngahasilkeun salametna dunya jeung ahérat.

Yang disebut ibdah itu mengerjakan perbuatan sesuai dengan skenarionya, dan perbuatan itu akan menghasilkan selamatnya dunia dan akhirat.

Lintang ti urang téh kudu ngabuktikeun dina gawé, ngabuktikeun dina amal sapopoé. Sabab aya nu leuwih alus tibatan da’wah, naon? Amal.

Tiada lain kita harus membuktikan dalam kerja, membuktikan dalam alam sehari-hari. Sebab ada yang lebih baik dari pada dakwah. Apa? Amal.

Tah, tinggali wé kana sejarah! Moal bisa riung mungpulung kieu urang lamun napak tilas téa mah, tanpa urang merdéka. Nyoréang alam katukang, bisana munculna merdéka téh, ieu téh tina amal-amal karuhun urang dina mangsa ngarebut kamerdékaan nagara tina tangan jajahan.

Nah, lihatlah sejarah! Kita tidak bisa berkumpul begini tanpa kemerdekaan. Membayangkan zaman dahulu, biasanya muncul merdeka itu dari amal-amal leluhur kita saat merebut kemerdekaan negara dari tangan penjajah.

Cirina, tuh tinggali tutunggul nu parentul, nu tugur di luhur kubur, tetengger nu hémpak di taman pahlawan. Éta téh lain tutunggul tempat pamunjungan, lain tetengger tempat pamujaan, tapi haréwos béja ka urang saréréa, nya éta pikeun neruskeun bajuang dina alam merdéka ku cara karya anu terpuji, ku cara karya anu nyata.

Cirinya, lihatlah batu nisan yang tersebar di taman pahlawan. Itu bukanlah batu tempat pesugihan, tetapi pengingat bagi kita semua, yaitu untuk meneruskan perjuangan di alam merdeka dengan cara karya yang terpuji, dengan cara karya yang nyata.

Jadi réalisasina tina ieu kamerdékaan téh urang saréra gé kudu bajuang, eusian ku amal-amal anu hadé, ulah loba saur tanpa bukur, ulah loba carita tanpa nyata, da anu penting dina jaman kiwari mah kanyataan.

Jadi realisasinya dari kemerdekaan ini kita juga harus berjuang, isi dengan amal-amal yang baik, jangan banyak bicara tanya karya, karena yang penting di zaman sekarang adalah kenyataan.

Ulah hirup, ceuk urang kalér téa mah, nepika jadi anggota NATO (no action talk only). Hartina téh loba saur tanpa bukur, loba carita tanpa nyata. Da anu penting mah kanyataan. Sedikit bicara banyak kerja.

Kata orang utara, jangan hidup menjadi anggota NATO (no action talk only). Artinya banyak bicara tanpa bukti. Yang penting kenyataan. Sedikit bicara banyak kerja.

Pok, pék, prak!

Pok nu ngomong, pék pikiran, prak pigawé. Kakara boga ngaran.

Bicara, pikirkan, kerjakan. Barulah punya nama (brand).

Baca juga: Sinopsis Cerita Wayang Golek Semar Rarabi (Jaka Gintiri)

Demikianlah, semoga bermanfaat.